انفجار نیروگاه هسته ای در اکراین 

در تاریخ 26آوریل 1986(6اردیبهشت1365 )در رآکتور هسته ای شماره 4در نیروگاه چرنوبیل که در نزدیکی شهر پریپات ودر شمال اکراین واقع شده ،انفجاری رخ می دهد که منجر به فاجعه چرنوبیل میشود.

این حادثه در جریان ازمایش ایمنی در یک راکتور نوع آربی ام کی که در شروی رایج بود اغاز شد ،ازمایش شبیح سازی یک قطعی برق بود که در اخر راکتور از گرم شدن زیاد منفجر میشود و خسارات جبران ناپذیر وارد میکند .


در سال2019،شبکه HBO،مینی سریالی با نام چرنوبیل با موضوع این فاجعه ساخت که به سرعت با استقبال مواجه شد و با پخش قسمت سوم،به رتبه اول از 250سریال برتر IMDBرسید.


درصنعت بازیهای ویدیویی توسط شرکتINFINITYWARDمورد اقتباس(تقلید ادبی)قرار گرفت ودر یکی از اپیزودهای بازی تحسین شده "ندای وظیفه،جنگاوری مدرن"( CaII of Duty.modeh warfere)قرار گرفت.


و اما مینی سریال چرنوبیل که در شبکه HBOکه ساخت امریکا است روس ها (شوری)را در چهره انسان های سیگاری و دائم المخر توصیف می کند که روس ها با اون هم عقیده نیستن.


به گزارش سرویس خواندی های انتخاب مازین همه تلاش خود را به کار بسته تا تصویری دقیق و وحشتناک از واقعیت های 1980ارائه دهد و مطمئنا این مجموعه یکی از برجسته ترین آثار در حوضه روایت های تاریخی و یکی از بزرگ ترین دستاورد هایHBO تا امروز است،اما به نظر میرسد روس ها این رو قبول ندارند چرا که نسخه ای متفاوت از این سریال چرنوبیل در دست ساخت دارد 


الکسی موآدوف، تولید کننده فیلم(یا سریال) چرنوبیل  ساخت روسیه، به روزنامه "مسکو" گفت که فیلم او برپایه یک تئوری توطئه استوار است. در این سناریو آمریکایی ها به نیروگاه هسته ای چرنوبیل نفوذ کرده اند و احتمالا در انفجار این نیروگاه نیز دست داشته اند. او گفت: "بسیاری از مورخان انکار نمی کنند که در روز انفجار، عامل سرویس های دشمن در ایستگاه حضور داشته است."

نویسنده: احسان سابقی

با ما همراه باشید.تکنو سینما