ستان تهران «Tehran Province» را می توان با اطمینان پر جمعیت ترین استان در کشور ایران نامید. استان تهران به این دلیل که مرکز و پایتخت کشور جمهوری اسلامی ایران است آن را از بقیه استان ها متمایز کرده است. با وجود اینکه استان تهران با استان های دیگر دارای تفاوت هایی است اما ابعاد مختلفی دارد، همانند سایر استان های کشور. در این استان 13 شهرستان واقع شده که می توان از ورامین، شمیرانات، ری، دماوند، پاکدشت و … نام برد. هویت فرهنگی و پشتوانه ی تاریخی مردم ایران را می توان در تهران قدیم یافت و حال تهرات جدید نیز ویژگی های منحصربه فرد منفی و مثبت زیادی دارد. مساحت شهر نشینی و جمعیت این شهر نسبت به دیگر شهرهای کشور بسیار زیادتر است و این شهر نه تنها در ایران بلکه در دنیا جزو ابر شهرها به شمار می رود.

اگر علاقه مندید تا با استان تهران بیشتر آشنا شوید این مقاله را تا آخر مطالعه کنید و اگر هنوز هم نیازمند مطالب بیشتری بودید پیشنهاد ما به شما دانلود مقاله استان تهران است. ما قصد داریم در این مقاله به معرفی استان تهران بپردازیم. مطالبی که در این مقاله به چشم می آید به صورت زیر است :

  • جغرافیای استان تهران اولین موضوعی است که در مورد آن توضیحاتی داده شده است.
  • تاریخچه این استان دومین موردی است که به آن اشاره شده است.
  • سومین موضوعی به آن پرداخته ایم معرفی جاذبه های گردشگری استان تهران است (جاذبه های تاریخی و فرهنگی به اضافه جاذبه های طبیعی)
  • سپس آداب و رسوم استان تهران معرفی شده است.
  • در ادامه اشخاص معروفی که در این استان متولد شده اند نام برده شده است.
  • و … .

معرفی استان تهران

جغرافیای استان تهران

استان تهران از نظر ناحیه کشاورزی به دو بخش تقسم می شود. بخشی از آن را نواحی کوهستانی با آب و هوای معتدل تشکیل می دهد از این بخش ها که نواحی شمالی استان را در بر می گیرند می توان به دماوند، لواسانات، طالقان و … اشاره کرد. در این بخش ها زمین به شدت ناهموار است و اقلیم سرد به همین دلیل مردم این نواحی محصولاتی مثل سیب، زردآلو،

هلو و … به عمل می آورند. بخش دیگر این استان را نواحی کوهپایه ای قسمت جنوبی البرز و دشت ها در بر می گیرند که از این نواحی می توان ری، شهریار، رباط کریم و … را نام برد. این بخش از استان خاک و زمین مناسبی برای کشاورزی دارد و محصولات این ناحیه جو، گوجه فرنگی، انگور، پنبه، خیار، سیب زمینی و … است. از مهمترین بخش های کشاورزی استان تهران می توان به رودبارقصران که در شمال شرق تهران قرار دارد اشاره کرد.

نقشه ای استان تهران

نقشه ای استان تهران

از نظر اقتصاد در بخش دامداری استان تهران بخش ناچیزی را دارا است. در دامنه های البرز که دارای مراتعی سبز و سرشار است مردم به دامداری مشغول اند.

معادن زیادی در این استان وجود دارد و تهران تقریبا نزدیک 15 درصد از معادن کشور را در خود جای داده است. معادنی که در این استان قرار دارد شامل معدن های غیرفلزی، فلزی و معادن خاک نسوز می شود. از معادن فلزی می توان به مس، سرب، منگنز و آهن نام برد و می توان گفت تمام منگنزی که از کشور استخراج می شود از معادن استان تهران به دست می آید. سنگ آهک و دولومیت نیز از معان غیر فلزی به شمار می روند.

مذهب و نژاد استان تهران

 ری یکی از شهرستان های استان تهران است که به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، مردم زیادی با مذهب های گوناگون از آنجا عبور می کرده اند به همین دلیل در این منطقه عقیده ها و باورهای مختلف مذهبی شکل گرفته است. اگر به تاریخ ری رجوع کنیم و به نوشته های مورخان نگاهی بیاندازیم می توانیم اثاری از وجود اعتقادات مزدا پرستی و زردشتی در آن ها بیابیم. یهودیان نیز در این شهر سکونت داشته اند و به کسب و کار مشغول بوده اند. وقتی اسلام ظهور پیدا کرد و ری فتح شد مردم این منطقه گروه گروه به سمت اسلام آمدند و شیعیان و اهل تسنن در کنار هم زندگی کردند.

جاذبه های تاریخی و فرهنگی استان تهران

در این استان جاذبه های تاریخی و فرهنگی زیادی وجود دارد. امام زاده ها سهم به سزایی را در این جاذبه ها دارند. امام زاده عبدالعظیم حسنی، امام زاده عبدالله آیین ورزان، امام زاده عبدالله، امام زاده قاسم و … از این جمله اند. از دیگر جاذبه های این استان می توان به مساجدی اشاره کرد با قدمت های زیاد و معماری های بسیار زیبا و چشم نواز که محل عبادت علمای زیادی بوده است و سرشار است از صفا و معنویت. مسجد شهید بهشتی، مسجد شهید مطهری، مسجدحکیم باشی، مسجد فیلسوف الدوله از این مساجد زیبا هستند. حمام ها و قلعه ها، کلیساها، برج ها، پل ها، کاروانسراها و آثار تاریخی بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام گوشه ای از تاریخ را به رخ بینندگان آن ها می کشاند.


منبع:دانلود مقاله